Wit brood

Het is het derde weekend van Januari en ik ben begonnen met brood bakken. Ik heb besloten om eerst een basis wit brood te proberen, omdat dit schijnbaar toch het makkelijkste moet zijn. Totdat ik dat goed kan (zoals ik het witbrood uiteindelijk wil hebben :) ), maak ik voorlopig geen andere broden.

1. Een recept
Ik heb besloten één recept te proberen, ook al heb ik er meerdere gevonden. Voor ik allerlei wijzigingen ten opzichte van een origineel recept ga uitproberen, lijkt het me goed om het originele basisrecept goed onder de knie te hebben.

2. Basis wit brood: Ingrediënten en keukenbenodigdheden
Het standaard recept op de verpakking geldt voor een brood van 800 gram. Nu wil ik een half brood maken (400 gram), dus gebruik ik de helft van de ingrediënten. Ik ga ervanuit dat het dan goed moet gaan. Immers, voor een heel brood gaat dat ook goed.

Ingrediënten voor het brood:

  • 250 gram meel (Soezie Original: Wit brood mix met Bio-ingrediënten)
  • 4 gram droge gist (Bruggeman)
  • 5 gram zout (Jozo Keukenzout, met Jodium)
  • 7 gram boter (Blue Band)
  • 150 ml water

Daaraan heb ik zelf nog toegevoegd: 10 gram suiker. Klaarblijkelijk helpt dat bij de gist, zodat deze beter werkt. Als het nog beter kan werken, waarom zou ik het dan niet toevoegen? :)
Verder nog nodig:

  • Keukenweegschaal
  • Vochtige handdoek. Het beste kun je hier een theedoek voor gebruiken of als je nog hebt liggen een doek om glazen af te drogen. Deze laatste is het beste omdat deze dunner is, maar wel het vocht goed vast houdt, wat belangrijk is voor het brood.
  • Huishoudfolie
  • Oven
  • Bakplaat
  • Bakpapier
  • klein beetje extra bloem

Ik heb een digitale keukenweegschaal en heb dus alles tot op de gram nauwkeurig kunnen afwegen. Dat is ideaal! Verder heb ik een gasoven. Ooit komt er nog een keer een electrische oven, maar voorlopig moet ik het met de gasoven doen….

Voor de afwerking:

  • eierdooier
  • 1 theelepel water

3. Basis wit brood: De bereiding
Uit eerdere ervaringen weet ik dat het niet altijd even makkelijk is om een brood te bakken. Ik ben maar weer gewoon bij het begin begonnen. Dat is wel zo handig. En welke stappen heb ik dan ondernomen? Wel, de volgende:

  1. Boter smelten in een pannetje op een laag vuur.
  2. Water toevoegen aan de boter en kort doorroeren met het vuur op de laagste stand.
  3. Gist toevoegen aan boter-water mengsel.
  4. Alles snel en goed doorroeren tot de gist is opgelost (vuur nog steeds op de laagste stand). Vervolgens van het vuur halen en 10 minuten laten staan.
  5. Meel in een grote kom doen.
  6. Kuiltje in de meelberg maken.
  7. Gist-water-boter mengsel in kuiltje gieten. Dit loopt er meestal deels ook nog naast, maar dat is niet erg.
  8. Suiker bijvoegen
  9. Bloem met mengsel goed mengen en kneden. Toen van het mengsel niets meer te zien was, heb ik het zout pas toegevoegd.
  10. Het beslag uit de kom halen en op de tafel verder kneden. Nu ben ik niet zo sterk, dus ik heb het deeg 30 minuten gekneed, in plaats van de 20 minuten die aangegeven staat op de verpakking. Ik heb namelijk begrepen dat het kneden wel erg belangrijk is en er ook voor zorgt dat de gist en de gluten hun werk goed doen.
  11. Na het kneden heb ik het deeg gevormd tot een bal en deze in de kom gedaan. De bal deeg en kom heb ik afgedekt met een natte handdoek en daarover heen heb ik huishoudfolie gedaan. Vervolgens heb ik heb deeg 2 uur laten rijzen. Richtlijn voor het rijzen is: Zover laten rijzen dat het deeg 2x het volume heeft van de oorspronkelijke deegbal. Echter, van een kok die vaker brood heeft gebakken, heb ik ook begrepen dat lang rijzen goed is, zodat het brood naderhand ook goed afgebakken kan worden.
  12. Na 2 uur rijzen heb ik het deeg nog een keer een half uur gekneed.
  13. De bakplaat van de oven heb ik bedekt met bakpapier, hoofdzakelijk omdat de bakplaat niet meer helemaal schoon is. Het bakpapier heb ik licht met bloem bestrooid om te voorkomen dat het gebakken brood aan het bakpapier vastzit. Ik heb het hele bakpapier met bloem bestrooid, omdat tijdens het rijzen, de deegbal immers minimaal 2x zo groot wordt.
  14. Ik heb de deegbal op de bakplaat gelegd en vervolgens laten rijzen buiten de oven. Nu heb ik gewacht totdat de deegbal 2x zijn oorspronkelijke volume had. Dit duurde bij mij ruim een uur. Tijdens het rijzen kun je de oven voorverwarmen. Bij het meel dat ik heb gebruikt, stond dat ik de oven op 220 graden Celcius moest zetten. Dat is gasovenstand 4-5. Mijn oven is al vrij oud en heeft tegenwoordig moeite met de hitte, dus in dit geval heb ik de oven op stand 5 gezet.
  15. Toen de deegbal eenmaal genoeg gerezen was, heb ik, om een mooie donkerbruine korst te krijgen, het deeg aan de bovenkant ingesmeerd met een mengsel van een eierdooier met 1 theelepel water.
  16. Vervolgens heb ik het geheel in de oven gedaan. Dit moet 30 – 40 minuten. Als je op de onderkant van het brood klopt (met je blote vinger, niet met een keukenhandschoen!) dan moet je een hol geluid horen. Dan is het brood gaar. Ik heb het brood alles bij elkaar 40 minuten in de oven gehad.

4. Basis wit brood: Het resultaat
Na 40 minuten was mijn brood eindelijk klaar. Als je al zolang bezig bent, wil je onderhand wel het resultaat zien. Ik heb brood even af laten koelen en het vervolgens open gesneden om te zien of het inderdaad zo luchtig is geworden zoals ik had gehoopt.
Zie hier het resultaat:

Het eindresultaat

Open gesneden

1e snee gesneden

Wat vind ik er zelf van? Ik weet het niet… Het brood smaakt best goed, dus dat is in elk geval een goed ding. Het brood is echter niet zo luchtig als ik had gehoopt. Ik vind het brood van de bakker altijd zo lekker luchtig, zacht, met een heerlijk donkere korst. Mijn brood ziet er nu wel luchtiger uit dan wat de broden die ik in het verleden had, maar het smaakt nog niet zo luchtig. Het smaakt nog behoorlijk compact/vast.

Ik weet nog niet hoe ik dat moet oplossen. Ik heb al een keer gelezen dat ik een ei zou kunnen gebruiken, maar dat heeft in het verleden nog niet geholpen. Misschien dat ik het anders moet doen, maar ik heb geen idee hoe.

De korst is ook niet zo donker geworden als ik had gehoopt. Ik heb ook geen idee hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen.

Heb je toevallig tips voor mijn bovenstaande “problemen”? Laat het even weten!






Over Ilse "Sheriziya/Chocoholic" Mul

Junior Game Designer, Author, Lotro addict
Dit bericht werd geplaatst in Brood bakken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wit brood

  1. Pingback: Brood gebakken! Eindelijk gelukt, min of meer | Koken & Bakken, etc.

Geef een reactie

