Mogelijk ovenprobleem

Hmmm…. Ik heb misschien de oorzaak ontdekt waardoor mijn zelfgebakken brood zo vast blijft, niet luchtig wordt. Het lijkt erop dat mijn gasoven niet meer op temperatuur komt. Hoe ik dat tot de ontdekking ben gekomen? Cake bakken, mijn moeder, mijn tante. Laat me dat maar even uitleggen. Dat lijkt me wel zo handig­čÖé

Cake bakken
Ik had al een aantal keren gemerkt dat mijn cake ingezakt leek. Ik snapte er niets van. Ik gebruik altijd dezelfde mix, ik gebruik de keukenmachine altijd op dezelfde manier (voor zover ik weet in elk geval), de oven staat altijd op dezelfde stand en ik gebruik meestal dezelfde cakevorm (tulbandvorm en ik heb er daar maar ├ę├ęn van).
Ik heb er nooit op gelet of mijn tulband, eenmaal in de oven, wel goed rees. Ik constateerde alleen de laatste paar keren dat mijn tulband achteraf ingezakt leek. Dan vind ik de cake toch minder lekker. Om de een of andere reden besloot ik de laatste keer dat ik cake bakte, na een uurtje (normaal gesproken heb ik de cake ongeveer een uur en een kwartier in de oven staan) door het deurtje te kijken hoe het ging met mijn cake. Toen zag ik tot mijn verbazing dat de cake niet, zoals vroeger altijd het geval was, boven de rand van de tulbandvorm uitkwam, maar tot een stukje onder de rand bleef. Ik heb cake toen maar een kwartier langer in de oven gelaten en vervolgens de cake gecontroleerd door er een sat├ęprikker in te steken. De cake was gaar, er bleef immers niet meer aan de prikker hangen. Ik heb de cake op een schaal gestort, even af laten koelen en vervolgens aangesneden. En, wat denk je? De cake was weer ingezakt!
Ik heb vervolgens Koopmans gemaild met de vraag waardoor dit probleem veroorzaakt kon worden. Zij deden me wel wat tips aan de hand waardoor ik zou moeten kunnen verbeteren, en die ga ik ook zeker proberen!Tips als: de keukenmachine minder lang laten kloppen. De keukenmachine op een lagere stand laten kloppen. Het cakebeslag een keer met een (hand-)mixer maken in plaats van met een keukenmachine. Zeker goede tips die denk ik ook goed zullen werken.

Je zult echter zien dat er misschien een heel ander probleem blijkt te zijn.

In elk geval was men van Koopmans wel zo vriendelijk om mij een pakket met bakproducten te sturen! Ik heb een pak appeltaartmix, pannekoekmix, donker brood mix en Hartige taart mix gekregen. Dat vond ik wel heel erg vriendelijk van ze! En het zijn allemaal zaken die nog een aantal jaren houdbaar zijn en die ik zeker zal gebruiken. Appeltaart vinden James en ik heerlijk, pannenkoeken eten we zo op z’n tijd ook wel (en anders kan ik het pak altijd aan een vriendin geven!) en ik wil altijd nog een keer donker brood bakken (tenminste, als ik eenmaal fatsoenlijk een wit brood kan bakken!). Het enige dat wij niet eten is een hartige taart, maar die kan ik misschien gebruiken als we een keer bij ons een familie re├╝nie hebben. Dus dit pakket komt zeker goed van pas! Koopmans: Hartelijk bedankt!

Mijn moeder
Ik had afgelopen donderdag mijn moeder aan de telefoon. Een van de dingen die, uiteraard, aan de orde kwam, was mijn mislukte cake en de mogelijke oorzaak daarvan. Diverse mogelijkheden passeerden de revue, waaronder de stand van de keukenmixer (uiteraard, geen verrassing daar­čÖé ), en de juiste hoeveelheden van de ingredi├źnten. Zij kwam echter ook met de vraag of mijn oven wel op temperatuur kwam. Ik had daar nog nooit bij stil gestaan. Ze adviseerde me twee keer een cake te bakken:

  • ├ë├ęn variant waarbij ik de keukenmachine maar op de halve stand zet
  • ├ë├ęn variant waarbij ik de oven op een hogere stand zet

Dit om te kijken welke nu het gewenste effect oplevert. Dat leek me wel een goed idee, dus de eerstvolgende keer dat ik een cake zou gaan bakken, wilde ik dit gaan uitproberen.

Mijn tante
Ik sprak gisteren een van tantes tijdens de familie reunie. Met haar kreeg ik het ook over mijn oven en het feit dat tegenwoordig mijn cake iedere keer inzakt. Toen ik haar vertelde dat ik echter ook het gevoel had dat mijn broden niet goed uit de oven kwamen, was het voor haar gelijk duidelijk: mijn oven komt simpelweg niet meer op temperatuur. Als buiten de oven mijn brood wel rijst, maar in de oven nie verder meer (wat mij inderdaad al opgevallen was), dan werd de oven gewoon niet meer heet genoeg. Die moet ik dus nakijken.

Conclusie
Na die gesprekken met mijn moeder en tante leek de temperatuur van de oven mij de grootste boosdoener. Maar ja, hoe ga je dat na? Gewoon de oven hoger zetten? Maar dan weet je nog niet hoeveel de oven afwijkt, als deze inderdaad af blijkt te wijken. Ik heb dus maar besloten om een oventhermometer te gaan kopen. Dat leek James ook wel een goed idee. Dan kunnen we alle ovenstanden uittesten en zien of de oven goed functioneert of niet……

Ik laat je weten wat er uit is gekomen!

Over Ilse "Sheriziya/Chocoholic" Mul

Junior Game Designer, Author, Lotro addict, Puzzle Pirates addict
Dit bericht werd geplaatst in Brood bakken, Cake bakken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Mogelijk ovenprobleem

  1. Pingback: Gasoven definitief niet meer op temperatuur! | Koken & Bakken, etc.

Geef een reactie

