Gasoven definitief niet meer op temperatuur!

Ik had eerder al gemeld dat ik vreesde dat mijn gasoven niet meer op temperatuur komt. En nu heb ik helaas de bevestiging gehadšŸ˜¦ Ik heb gisteren een oventhermometer gekocht bij de Marskramer en ik ben de ovenstanden gaan testen.

Ik heb een gasoven met 7 standen. Da’s klaarblijkelijk wel erg oud, want daar kan ik nagenoeg niets meer over terugvinden. Uit datgene wat ik wel heb gevonden, heb ik in elk geval iets van temperaturen behorend bij de standen kunnen vinden. De hoogste stand (stand 7) moet toch wel in de buurt van 300 graden Celcius kunnen komen.

Dat komt mijn oven helaas in de verste verte niet. Stand 7 bereikt uiteindelijk, nadat de oven ruim een uur (misschien zelfs wel een uur en een kwartier) heeft staan opwarmen eindelijk 235 graden. Dat schiet natuurlijk niet erg op. Het verklaart in elk geval wel waarom mijn cake inzakt (stand 2-3 bereikt op z’n hoogst 160 graden als ik de oven al een uur heb voorverwarmd) en mijn brood niet verder wil rijzen. Tja, als ik verwacht dat ik met stand 5 de 200 graden moet hebben, en het blijkt uiteindelijk dat ik dan toch echt twee standen hoger moet hebben….. En dan ook nog eens ruim een uur moet hebben voorverwarmd….. Tja, dan mislukt het uiteraard. Dat is niet verrassend.

Achteraf bekeken denk ik dat ik al heel lang een probleem heb met mijn oven, maar dat tot op heden altijd heb afgedaan als een fout van mijn kant. Gelukkig weet ik nu dat het geen bewuste fout is. Ik gebruik van nu af gewoon altijd de oventhermometer om te zien of de oven op temperatuur is voor ik iets in de oven zet. Tja, en nu resteert de vraag wanneer het fornuis wordt vervangen…. Dat weet ik nog niet. Daar zijn we nog over bezig.

Over Ilse "Sheriziya/Chocoholic" Mul

Junior Game Designer, Author, Lotro addict, Puzzle Pirates addict
Dit bericht werd geplaatst in Brood bakken, Cake bakken, Oven en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

