Brood gebakken! Eindelijk gelukt, min of meer

Hoi,

Ik heb vandaag een brood gebakken met de wonderpan! Ik heb de mix van koopmans voor extra luchtig wit brood gebruikt. Hier hoefde ik alleen water en boter toe te voegen. Ik heb nu een brood dat heerlijk luchtig is. Alleen de korst aan de buitenkant is erg zacht en licht. De korst aan de binnenkant van de cirkel is iets krokanter, maar ook licht (waarschijnlijk omdat via die kant de warme lucht de pan binnenkomt). De bovenkant van het brood is ook licht. Hoe ik dat moet oplossen, weet ik nog niet. Ik heb al tips gezien over een gedeelte melk toevoegen in plaats van water (de melksuikers zouden zorgen voor een wat bruinere kleur) en suiker toevoegen (idem). Nu heb ik deze mix niet meer, maar nog wel twee andere mixen (soezie en van Molen de Arend). Deze wil ik ook allebei nog uitproberen. Als ik ze alledrie heb uitgeprobeerd, weet ik in elk geval hoe ze smaken en welke ik het lekkerste vind. Dan kan ik daarmee vervolgens weer verder gaan experimenteren.

En dan nu het resultaat van mijn eerste broodbaksel met een goede mix:

Eindelijk gelukt! Heerlijk Luchtig!

Ik ben heel blij met het resultaat. Uiteraard heb ik even een stukje geproefd en het is heerlijk! Wow, het is echt een heel groot verschil met de vorige keer toen ik het in de oven heb geprobeerd.

Zoals je ziet, is het brood aan de buitenkant wel wat ingezakt. Misschien heb ik het brood te snel uit de pan gehaald. Leer voor de volgende keer: Het brood in de pan af laten koelen en dan pas open snijden. Uiteraard was ik nu veel te nieuwsgierig om daarop te wachten🙂

Wat ik nu wil weten voor een volgende keer:

  • Moet ik inderdaad het brood in de wonderpan af laten koelen?
  • Krijgt de buitenkant van het brood dan ook een iets stevigere korst?
  • Hoe zorg ik ervoor dat de bovenkant van het brood een mooie donkerbruine korst krijgt? Dat vind ik namelijk heerlijk. Ik heb er al een mengseltje van eierdooier, olie, peper en zout opgedaan tijdens het bakken, maar dat heeft overduidelijk niet geholpen

Weer iets om uit te zoeken voor de volgende keer en uit te proberen. Ik ben in elk geval al heel blij dat dit resultaat nu een stuk beter.

Heb jij ervaringen met brood bakken in de wonderpan? Of gewoon brood bakken in de voen? Heb je nog tips?

Over Ilse "Sheriziya/Chocoholic" Mul

Junior Game Designer, Author, Lotro addict, Puzzle Pirates addict
Dit bericht werd geplaatst in Brood bakken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Brood gebakken! Eindelijk gelukt, min of meer

  1. blutch1 zegt:

    Als je het brood al in de oven hebt na 10 minuten de oven opendoen en de korst natmaken met water, met een kwastje of zo, daarna verder bakken. De bruine knapperige korst is dan geen probleem meer.

Geef een reactie

